Gi Kudos til denne saken! Stumble denne artikkelen! Del på Facebook

Hvis du laster ned noe du ikke hadde kjøpt i første omgang, gjør du faktisk selskapene bak en stor tjeneste, det i følge økonomen karen Croxson. Du som er den “gode” piraten forteller vennene dine om produktene og skaper en “mediastorm”, som igjen øker salgstallene.

Forestill deg en situasjon i fremtiden der internettpirater er akseptert - kanskje til og med rekrutert - for å erstatte dyre markedsføringsteknikker når det gjelder å få et nytt produkt kjent på markedet. Forestill deg at fortjenesten til piraten er en gratis kopi av programmet han skal promotere. I følge økonomen kunne dette foregått akkurat nå!

I hennes foredrag på den årlige konferansen for “the Royal Economic Society”, sa oxfordøkonomen Karen Croxson at det kan hjelpe produsenten når noen kopierer programmer, musikk og filmer.

“Digitalisert piratkopiering har blitt anklaget for å sette hele industrier i fare,” sier Croxson. “Et naturlig spørsmål å stille er vel: Hvorfor lager noen selskaper vanntette teknologier for beskytte sitt materiale, mens andre virker med avslappet når det kommer til kopiering?”

Mange “pirater” sier at de aldri ville kjøpt mye av det de laster ned eller kopierer. Hvis du faller i denne kategorien er du en såkalt “god pirat”. Croxson sier at piratkopiering først blir en trussel når de som ville kjøpt produktene i første omgang, laster det ned ulovlig istedet. De andre - som det er mange millioner av - hadde aldri tenkt å kjøpte produktet uansett, og kan dermed ikke skade selgeren.

Langt unna ropet om at “alle pirater er onde” finner man disse “gode piratene”. De forteller sine venner om produktet, som igjen forteller sine venner om det, og vi er igang med den uvurderlige ryktespredningen. Det er vanskelig å sette en pris på denne ryktespredningen, men den er helt klart verdifull. Selv om et selskap “betalte” en pirat med en gratis kopi av produktet sitt, i bytte mot at han spredte ryktet om produktet, er det en utrolig god avtale. Enda bedre blir den om denne “gode piraten” ikka hadde tenkt å kjøpe produktet uansett.

Croxson har også sett på hva som er mest utsatt for å bli piratkopiert, og hvorfor/hvorfor ikke:

  • Dataspill er veldig populært blandt den yngre andel av befolkningen, og er derfor sterkt beskyttet. Selv om ungdom setter en høy verdig på spill, er de ikke så redde for å piratkopiere dem og har mye tid til å gjøre det. Disse vil da være “onde pirater”, da dette påvirker salget av produktet negativt, og uten noen reklameeffekt.
  • Produkter laget for kontor og industri er ikke like godt beskyttet mot piratkopiering. Dette på grunn av at de som bruker disse produktene ofte verdsetter produktet høyt, og tenker mer på det rettslige f.eks. i forhold til et firma. Dette gjør at de som oftest velger å kjøpe produktet. De andre som piratkopierer produktene (som f.eks. studenter) hadde nok ikke kjøpt det i utgangspunktet, men gir likevel en reklameringseffekt.

Vi kan ikke si annet enn at vi liker tankegangen til Croxson, og håper flere ser det fra denne siden!

Kilde: torrentfreak.com

Interesse for fildeling? - tjen penger på å skrive for oss.

Ingen kommentarer

Legg igjen en kommentar

Kommentarer er ikke tillatt for denne artikkelen.